איך עושים התאמה למובייל? האם לפתח אתר נפרד/אפליקציה?


תאריך עדכון אחרון:
יולי 2022 / 7.2022

זמן קריאה: 3.5 דקות

תגיות: #מובייל, #שיווק #אינטרנט #נייד #גירסאות #פיתוח

תקציר:
- הבחירה בפלטפורמת פיתוח יכולה להרים ולהפיל פרוייקטים דיגיטלים.
- אין סיבה מיוחדת לפיתוח אפליקציה אם אין בה ייחוד או צורך.
- דוגמאות לורסיות פיתוח שונות בתוכן המאמר.

לא צריך להיות יועץ שיווקי באינטרנט בשביל לדעת שהתנועה, השימוש והבאזז סביב הגלישה הניידית (אייפון, אנדרואיד וכד') גדלים בכ 100% מדי שנה, במהלך השנים האחרונות ולמשך השנים הבאות.

אם יש לכם אתר מכירות או אתר שאמור לספק לגולש תוכן ייחודי, יש לכם היום לפחות כ 25% תנועה של גולשי מובייל ובחלק מהמקרים גם 35% ועד 75%. רובם, משתמשי גלקסי, אייפון, אייפד, מערכות הפעלה צעירות כמו פיירפוקס או כאלו שהשתלטו על התחום כמו אנדרואיד - הכל עולה ובכמות לא נתפסת.

מגבלות החומרה (מהירות ויכולת החישוב) של המכשירים הולכות ומתפוגגות כשדגמי הסמארטפונים האחרונים יוצאים ואחריהם מחליפהם ואחרי שנה הם כבר מיושנים וכמעט שלא עומדים בעומס. הפתרונות ליכולת גבוהה של המכשירים, רבים הרבה יותר משינויים בעולם העיצוב ומבנה אתרים.

המשמעות היא שיש יותר מדרך אחת לייצר 'פתרון למובייל' ולדאוג 'האם האתר שלי נראה טוב באייפון? איך הוא על גלקסי?'...וכו'.

מבין הדרכים הרבות, נתמקד ב ו3 חלופות ושתי אופציות לתוספת. החלופות הן מענה של אתר לגולשי מובייל והאופציות הן אפליקציות ייעודיות.

הנה ה'בעד ונגד' של האפשרויות העומדות בפניכם לפני שאתם מוכנים לעולם הנייד:

התאמת האתר למובייל:

1. אופציה ראשונה: עיצוב מגיב - Responsive Design. הרעיון הוא שכל האתר יתרחב ויתכווץ, יתארגן מחדש ויוצג כמו שצריך בכל מכשיר. השרת מזהה את סוג הגולש ומציג לו את הההגדרות המותאמות לו, על בסיס אותו אתר. דוגמאות:  Boston GlobeLancaster UniversitySmashing Magazine, ואפילו Barack Obama (בתמונה) 

Barack Obama Full Responsive Site
העיצוב המגיב של ברק אובמה - דפדפן 'מלא' על המחשב
Barack Obama Responsive Site (Mobile)
העיצוב המגיב של ברק אובמה על אייפון

אתרים מהזן הזה הם יחסית חדשים בנוף המקוון ויש להם 'בעד ונגד' מאד מוגדרים.

בעד עיצוב מגיב:
א. בונים ומנהלים אתר אחד.
ב. אין סכנה שגוגל יראה שיכפול תוכן.
ג. כל חלקי האתר זמינים לכל סוגי הגולשים.
ד. מאד ידידותי לכל סוגי המשתמשים.
ה. טרנדי (מופיע גם כחסרון לחוששים מטרנדים).

נגד עיצוב מגיב:
א. מכריח את המשתמש להשתמש באתר בגירסת מובייל.
ב. מכיוון שכל האתר יורד למכשיר, גולשי מובייל עלולים לחוות גלישה ראשונה איטית.
ג. לא קל ולא זול להשגה, דורש הרבה טסטים.
ד. טרנדי.

2. אופציה שנייה: אתר מובייל נפרד. גם במקרה זה מזוהה מקור הגלישה אך לגולשים מוצג אתר אחר - בניגוד לסעיף קודם - הפעם, מותאם מראש להגדרות ודרישות מובייל.

זו אחת האופציות הפופלאריות, פייסבוק, יוטיוב וגוגל משתמשות בה, אבל לא רק. כך גם לדוגמא באתר של מיט רומני:


Romney Full Site
האתר המלא של מיט רומני 
Mitt Romney Mobile Site
מיט רומני על טלפון סלולרי

בעד אתר נפרד:
א. מהיר וקל לעיצוב ואפיון.
ב. נראה מעולה במכשירים הניידים.
ג. עולה מהר.
ד. בהתאם למודל העסקי והתחום - עשוי להיות ממיר יותר מהאתר ה'מלא'.

נגד אתר נפרד:
א. בנייה ותחזוקה של שני אתרים (אפשר לצמצם בעזרת אוטומטציה של עדכונים הדדיים).
ב. ההפנייה האוטומטית של כל אופציה לאופציה המוביילית שלה, היא לא דבר פשוט והיא כמעט אף פעם לא עובדת ב 100%.
ג. מגביל את כמות התוכן המוצג ו/או איכות הויזו'אל.
ד. ללא תכנון וביצוע SEO עדכני, עלול לייצר עונש והתדרדרות אורגנית.

3. עיצוב אתר הוליסטי/כוללני - Inclusive Design. הפתרון המועדף על עסקים רבים, קטנים וגדולים הוא העיצוב שיש בו הכל. הוא נראה טוב במחשב ונראה אותו הדבר בדיוק על שאר המכשירים - לאחר 'הגדלה בצביטה' של המסך.

יש לאתרים מזן זה מאפיינים בולטים כמו עיצוב פשוט (סטריקט), תמונות שמתאימות במשקל ובגודל בדיוק למינימום ההכרחי או המקסימום הכדאי, כפתורים/קישורים בולטים, טקסט גדול, ניווט ברור, ללא פלאש, מינימום ג'אווה-סקריפט. הדוגמא הטובה ביותר היא גוגל. כדי לראות את זה, נכנסים לגוגל (אוטומטית הוא עושה הפנייה לאתר מהזן של האופציה השנייה) ולוחצים למטה על המילה Classic או קלאסי בעברית או מגדירים לדפדפן לספק גירסת דסקטופ. מנוע החיפוש המוכר והיעיל של גוגל עולה גם ללא התאמה מיוחדת למובייל מכיוון שהוא בעיקר עומד בטנדרטים של מיקום. הוא מתפקד טוב לא פחות מגירסאת המובייל ומכיל את כל הפיצ'רים המוכרים והדרושים.

בעד עיצוב הוליסטי:
א. הגולש לא עובר הפניות/דרך מסך פתיחה וכד'.
ב. כל הגולשים רואים תמיד את כל חלקי האתר.
ג. זול יותר משתי האופציות הקודמות.
ד. בנייה וניהול של אתר אחד בלבד.
ה. מנצל את היכולות של הסמארטפון ולא רק מנסה שלא להתנגש בהן (כפי שקורה באופציות האחרות).
ו. מאפשר - בדרך כלל - עיצוב גמיש וטוב יותר למחשב מאשר אופציה 2.


נגד עיצוב הוליסטי:
א. מתפשר מטבעו.
ב. לא ברור לניווט כמו האופציות האחרות.
ג. מצמצם את היכולת לשלב גימיקים.

כדאי לפתח אפליקציית מובייל?
שתי החלופות הנוספות למענה עבור גולשי מובייל הן פיתוח של אפליקציה ייעודית בעלות של 30-200 אלף ש"ח, או להקים Web-App, אפליקציה וובית - היקרות שבהן (עד 100 אלף ש"ח) כמעט זהות לאופציה השנייה של עיצוב נפרד והזולות (מאות שקלים) מספקות את המינימום המתבקש.

לסיכום:
המסקנות וההחלטות של היום טובות להיום. בעוד חצי שנה/שנה מהיום נדע יודע וקצת אחרי זה שוב נהיה בורים. הכניסה של המשקפיים והציוד הלביש הנוסף לעולם, ההתגמשות של המסכים, השיכפול של שטח התצוגה, היכולת להקרין על קירות, היכולת לשלוט מרחוק ושיפורים נוספים שנראה ב'מובייל', יקבעו מה הגולשים צריכים, רוצים ומוכנים לקבל בתור 'פתרון למובייל'.

מבחינת נגישות, קידום אתרים וקלות השלמת פרויקט, דומה שהאופציה השלישית היא האפשרית והמאפשרת ביותר מצד אחד והכי 'קשה להשגה' מצד שני. מרבית אתרי העולם זקוקים להתאמות רבות לסטנדרטים והגדרות נוספות כדי לעמוד בדרישות ה'עיצוב ההוליסטי' שיציג את האתר 'טוב' בכל מכשיר בלי התאמה מיוחדת.

אתר שיראה טוב בכל המכשירים בשיטה זו, יהיה כאמור נגיש יותר וקל יותר לקידום (SEO) ולכן מבחינת ROI (החזר השקעה) האופציה השלישית היא המומלצת ביותר.

ועכשיו כבר לא.
:-)

=====================================

הרצאות לעובדים לשיפור יכולות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מה לעשות עם סיומת פורנו ואיך זה קשור למותג שלך XXX

השקת מערכת פירסום במנוע החיפוש של מייקרוסופט

היתרונות של קידום אתרים אורגני לעסקים במצב מלחמה